Kreatív Istennel Töltött Idő

KreatívITI

KreatívITI

Melyek a jellemzően kreatív tulajdonságok?

Gary Wilson interjú 2. rész

2020. szeptember 25. - hodosikatica

 kreativ_tulajdonsagok_1.png

Gary Wilsonnal készült interjúnk első részében a kreativitás fogalmát jártuk körül, és a beszélgetés folytatásaként a kreatív személyiség jellemző tulajdonságait fedezhetjük fel.

Katica: - Biztosan mindenkit érdekelnek a kreatív emberekre jellemző személyiségjegyek. Elárulja, hogy mik azok a jellemvonások, amelyek igazak a kreatív elmére, személyiségre vonatkozóan?

Gary: - Az első és legfontosabb mentális tulajdonság a két – vagy többértelműség tűrése (1). Kulcsfontosságú, hiszen a többi sajátosság is ezzel működik együtt. Ez azt jelenti, hogy nyitott vagy a világra és elfogadod, hogy pl. máshol máshogy történnek a dolgok. Mint amikor egy számodra idegen országban vagy, és a helyi étteremben megnézed az étlapot – vajon kipróbálod-e a helyi specialitásokat, vagy maradsz a rántott hús - sült krumpli menünél, mert azt ismered? Ha jól tűröd az ismeretlent, ami többféleképpen is működhet, mint az általad ismert világ, akkor jó eséllyel rá tudsz állni a kreatív gondolkodásmódra.

Katica: - Hogyan lehet ezt a képességet fejleszteni?

Gary: - Amikor a kreativitás kurzusom első óráját tartottam, adtam a diákjaimnak egy feladatot: egy aligátort kellett készíteniük papírból és fonálból, és elhozni a következő órára. Kijelentettem, hogy nem fogok válaszolni a kérdéseikre. Kissé szórakoztatott, hogy láttam a kétségbeesést, pánikot némelyikük arcán, azonban ez egy fájdalommentes módja volt annak, hogy egy számukra ismeretlen, többféle lehetséges megoldású feladatot oldjanak meg: így tudták meg magukról, hogyan állnak hozzá a bizonytalansághoz. Amikor a következő héten visszajöttek, megkérdeztem őket, hogy érezték magukat a projekttel kapcsolatban. Legalább kétharmaduk rengeteget stresszelt, mert nem értették a szabályokat, a maradék pedig hihetetlenül izgalmasnak találta – ez a tanulási folyamat része volt.

Katica: - A kreativitás felfedezése ezek szerint egy önmegismerési folyamat is?

Gary: - Igen, mindenképpen. A kreatív munkához elengedhetetlen kilépni a komfortzónánkból. Ebben segíthet az, amikor valaki függetleníteni tudja magát a szabályoktól, illetve ösztönzés nélkül is képes cselekedni. Az aligátoros példánál maradva, azt is megkérdeztem a diákoktól, hogy ki az, aki CSAK papírt és fonalat használt a projekthez. Az osztály fele jelentkezett. Amikor rákérdeztem az okára, arra hivatkoztak, hogy én azt mondtam – holott nem jelentettem ki ilyet szabályként –, hogy csak ezt a két anyagot lehet használni.  Vajon miért nem próbálták ki, hogy más anyagot is használjanak, ha nem tudták, hogy mit ’kell’ csinálni? A szabályoktól való elrugaszkodás (2) segítségével újfent tanultak valamit magukról, amit nem tudtak azelőtt.

Katica: - Úgy tűnik sok tényező inkább hátráltat, mintsem segít a kreatív tevékenységekben.

Gary: - Valóban többször is felfedezhető a kettősség ebben a kreatív tulajdonság keresésben. További ilyen sajátosság a funkcionális szabadság (3), illetve funkcionális megrögzöttség ellentéte. A funkcionálisan szabad ember egy-egy tárgyhoz többféle, nem feltétlenül a legevidensebb funkciót is tud társítani – pl. mire lehet használni egy téglát? Erre rengeteg ötlete van, míg egy funkcionálisan kötöttebb ember nem tud ötnél több elképzelést felsorolni. Bárki is olvassa ezeket a sorokat, próbáljon legalább 25-35 használati funkciót találni a téglára. Ehhez szükség lesz a rugalmasság (4) ismérvére, amivel valaki egy problémát több szempontból is meg tud vizsgálni.

Katica: - A diákjai végül hogyan szerepeltek a kreativitás óráin?

Gary: - Megtanultak kockázatot vállalni (5). Az egyik legkreatívabb megoldást az aligátor feladatra az a tanuló hozta, aki képes volt egy élő kis aligátort bérelni – beletette egy papírdobozba, amelybe papírgurigákat és fonalakat tett.

Katica: - Igaz-e, hogy aki ’átlát a káoszon’, az mindenképpen kreatívabb?

Gary: - Lehetséges, de ez attól függ, hogy ki-hogyan dolgozik. Nekem a műhelyemben lévő káosz nagyon sokszor kisegített már. Mint amikor egy érdekes textúrájú anyagot szerettem volna használni, vagy egy random tárgy megihletett egy formával kapcsolatban. A legtöbb művész, akit ismerek rendetlennek tűnő stúdiókban dolgozik, mivel ötletekkel dolgoznak. Azonban a kézműves mesteremberekkel általában más a helyzet. Az ő alkotóhelyük rendszerint rendezett és tiszta, hiszen ők a technikáikat finomítják, kísérleteznek. Mindkét hozzáállás létezik és jogos, a rendetlenség elviseléséhez (6) pedig szükséges elfogadni a többértelműséget.

Katica: - Mi a helyzet a kreatív munka elismerésével?

Gary: - Sokszor előfordul, hogy egy-egy kreatív kezdeményezés nem ér célt, vagy nem értik meg, ami frusztrációhoz vezethet. Ha valaki képes várni a nagyobb, ám kései jutalomra, az elfogadja a késleltetett jutalmat (7). Ez a mai világban az egyik legnehezebben elsajátítható gondolkodásmód, hiszen azonnali jutalmat, megelégedést, igényeink azonnali kielégítését várjuk. Az internet korában bármilyen kérdésre azonnali választ ad a Google vagy valamilyen mesterséges intelligencia. A gyorsétteremben percek alatt elkészülnek az ételek, míg a kreatív munka során sokszor időbe telik mind az alkotás, mind az elismerés folyamata.

Katica: - Eddig hétféle jellemzőt szedtünk össze a kreativitást segítő vonásokból. Melyik a nyolcadik?

Gary: - A nyolcadik mentális jel a kreativitásra, ha valaki mind a nőies mind a férfias jellemvonásait tudja kamatoztatni (8). Itt nincs szó semmilyen szexuális tartalomról, inkább példákat hoznék rá, mire gondolok. Amikor egy kemény melós ember elérzékenyül egy filmen, esetleg nagy szeretettel gondozza a háziállatait, vagy amikor egy finom nő határozottan előretör, és vakmerő dolgot tesz. Egy kreativitást mutató ember figyel ezekre a szempontokra, így egyébként mindkét nemet jobban meg tudja szólítani a munkáival.

Katica: - Összefoglalva tehát a kreativitás önmagunk megismerésével, bizonyos kötöttségek elengedésével jár, miközben nyitottak vagyunk a világra, a többféle szempontra és megoldásra.

Gary: - Igen, ez így van. Amint említettem, nem minden tulajdonság jellemzi egyszerre a kreatívokat, és sokszor szükség van valami pluszra ahhoz, hogy beinduljon a kreatív, illetve művészi munkafolyamat.

Ha kíváncsi vagy, mi az, ami elősegíti a kreatív tulajdonságok aktivizálódását, olvasd el az interjú harmadik részét is!

A bejegyzés trackback címe:

https://kreativkereszteny.blog.hu/api/trackback/id/tr1416210516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása