Kreatív Istennel Töltött Idő

KreatívITI

KreatívITI

Balog István, a ’sokoldalú grafikus’

Kreatív O.K. – Kreatív Odaszánt Keresztények – Interjúsorozat keresztény alkotókkal

2021. január 15. - hodosikatica

balogiface.png

Ebben az évben a KreatívITI blogban az egyik fontos új célom, hogy megkeressek és bemutassak minél több magyar keresztény kreatív alkotót. Interjú sorozatom első alanya Balog István, akit keresztény körökben a Bibliai Logók projektje kapcsán ismernek leginkább. Mi a Mindenre Képes Könyv logójának tervezése kapcsán kerestük meg, és szuper logót készített az oldalunknak. Remélem a mai beszélgetésből még jobban megismeritek őt és a munkáját!

 

Katica - Kérlek, hogy mutatkozz be pár szóban!

B.I. - Balog István vagyok, 29 éves és Kárpátaján élek egy Nagydobrony nevű faluban. Introvertált személyiségű ember vagyok és kíváncsi természetű. Érdekel: minden, ami kreatív és örömöt okoz, rajzolás, gitározás, túrázás, társasjátékozás és egy kicsit a tánc.

Katica - Hogyan találtál rá a grafikusi pályára?

B.I. -  Picit hosszú lesz, de így kerek a történet. Gyerekkorom egyik meghatározó szórakozása a rajzolás volt. Nagyon el tudtam mélyülni a saját kis világomban és olyan lényeket, tárgyakat rajzolgattam, amelyek a fantáziám szüleményei voltak, létező dolgokat kevésbé szerettem rajzolni.  Iskola után mégsem képzőművészetire mentem tovább, mert nem láttam benne a jövőmet, megélhetésemet, és nem kifejezetten támogatták volna a szüleim sem ezt az ötletet. Mindenesetre kerestem a rajzolással kapcsolatos lehetőségeket és 2015-ben találkoztam egy internetes logó tervező pályázattal, amelyben részt vettem.  Bár nem értem el helyezést, de nagyon megtetszett, úgy éreztem találtam valami nekem valót. Nem sokkal később nyertem is néhány nemzetközi pályázaton. Ezután kiutaztam Budapestre, ahol részt vettem egy 1 hónapos intenzív grafikus képzésen (Kárpátalján nincs ilyesmire lehetőség mai napig).  Ezután céltudatosan kezdtem a grafikus szakma felé orientálódni és ez egy nagyon jó döntés volt.

 

Katica - A Te nevedhez kötődik a Bibliai Logók projekt. Elmondanád, hogyan jött ennek a logó-sorozatnak az ötlete és milyen utat járt be eddig?

B.I. - A Bibliai Logók projekt kezdete 2017 január első hetén indult 2-3 ötlettel. A logók jellegzetességei, hogy nagyon minimalista stílusban 1-2 szóba belesűríteni vizuálisan egy-egy bibliai történetet. Csak amolyan érdekességnek indult, megmutattam néhány ismerősömnek, akiknek nagyon tetszett. Ezután rövid időn belül készítettem még 30+ Bibliai Logót, nagyon inspirált időszakom volt, rengeteg ötlet jutott eszembe sorra. Kiderült, hogy mennyire egyedi és eddig kiaknázatlan lehetőségek vannak benne. Ezeket az elkészült ötleteket Facebook-on egy képgalériába töltöttem fel, készítettünk hozzá rövid kommentárokat, amelyek az adott Bibliai Logó-n látható bibliai történetével kapcsolatosak. Több mint 1300-an megosztották és kifejezték, hogy nagyon tetszik nekik. A projektem bekerült online és offline újságokba, TV-be, sőt egy nemzetközi kreatív oldalon (Behance) kitüntetést is kaptam érte. Volt előttem egy elképzelés, hogy jó lenne, ha készülne a projektből egy képkiállítás, már meg is volt az ötlet, hogy miként kellene kinéznie a képeknek fizikailag. Megvalósult és útnak is indítottam a vándorkiállítást, amely eddig több mint 30 magyarországi helyszínen volt kiállítva, illetve pár alkalommal itt Kárpátalján, Szlovákiában és Romániában is. A kiállítási képekből időközben további azzal egyenértékű kiállítási kollekció is elkészült: összesen 5 teljes kiállítási anyag létezik, de csak 2 amely vándorol „kézről-kézre”. Jelenleg viszont a COVID-19 miatt teljesen leálltak a kiállítási lehetőségek.  A képek digitális verziói szabadon felhasználhatóak, amennyiben írásban engedélyt kérnek tőlem.

 

Katica - Melyik logó a kedvenced a 40 grafikából, melyik jutott az eszedbe először?

B.I. - Az elsők között az ÉVA, PÁL, SODOMA és LÁZÁR ötleteket készítettem el. Kedvencem? Kedvenceim vannak. Hmm... ötletesség szempontjából a LÁZÁR, TIZEDIK CSAPÁS és a VÖRÖS-TENGER (bár igazából ez nem logó jellegű), érzelmi szempontból pedig József és JÓB.

 

Katica - Van egy saját vállalkozásod, a Tornado Design. Kötődik-e valamilyen sztori az elnevezéséhez? Milyen típusú vállalkozásoknak, szervezeteknek dolgozol?

B.I. - Igen ez egy tök fura sztori. A Tornado Design név egy elhamarkodott választás volt. Az alapja, hogy gyerekkoromban visszatérő rémálmaim voltak, hogy menekültem tornádók elől (mai napig nem tudom, hogy miért, de sokfélén és élethűen álmodtam ezzel a jelenséggel). Úgy gondoltam, hogy ezt kombinálom az alkotással így lett a logóm egy ceruzahegyű forgószél. Jelentésében pedig annyit jelent, hogy én nem rombolok, hanem alkotok valami szépet. Az eredeti név az lett volna, hogy „tornARTdo” (benne legyen az ART, mint művészet szó)... majd szóltak a kedves angolul jobban értő kollégák, hogy ez magyarul annyit jelent: szakadt-művészet-csinálni. Nem egy szerencsés választás :D mai napig jót derülök rajta. Maradt a Tornado Design. Fő profilom a logó tervezés. Bárkinek szívesen készítek logót, esetleg kisarculatot. Jelenleg szabadúszóként tevékenykedem és projekt alapon dolgozom.

 

Katica - Hogyan történik a közös munka a megbízóddal? Hogyan kezdesz neki a kreatív munkának? (inspiráció, kutatómunka, skiccelés stb.)

B.I. - Először egyeztetünk a megbízóval, hogy mit is szeretne, milyen stílus, preferált színek, elrendezés, ilyesmi. S a legfontosabb, amit külön meg szoktam kérdezni, hogy mit szeretne üzenni a logóval? Én design szempontjából funkció párti vagyok, ez azt jelenti, hogy inkább legyen működőképes és érthető logó, mint szép logó (és a legjobb egy funkcióját betöltő, érthető, szép logó).  Az egyeztetés után jön a kutatómunka és az ötletelés. Igyekszem mindig 2-3 különböző tervet készíteni, amelyeket megmutatok a megbízónak. Ezek még nem kidolgozott tervek, csak ötletek. S ha választ a tervekből akkor megbeszéljük a javítási javaslatokat, majd tovább dolgozom a logón, amíg végül elkészül. Több mint 100 logót készítettem már, de csak egyszer fordult elő, hogy a projektet visszamondták olyan indokkal, hogy nem tetszik az eredmény. Igyekszem mindig a legjobbat adni.

 

Katica - Hogyan hatott a munkádra a karantén időszak? Mi változott, milyen előnyöket, hátrányokat tapasztaltál? Milyen hatással volt a kreativitásodra, alkotói kedvedre a járványhelyzet?

B.I. - Bár munkámból adódóan rengeteg időt a laptop előtt töltök, de sok utazós tervem lett volna 2020-ban, ami nyilván szinte mind meghiúsult. A bezártság és a tudat is nyomasztó volt. Említettem, hogy introvertált vagyok, de nem ennyire. Szükségem van társaságra. Munka terén szinte semmi nem változott, eddig is itthonról, online dolgoztam. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy nem kellett más munkát keresnem. Ettől függetlenül még elszomorít más problémája.

Katica - Hogyan kapcsolódsz ki, mik a hobbijaid?

B.I. - Na ez egy nekem való kérdés :D Bár tavaly sok programom törlődött, viszont lett helyettük más. Pl. alapítottunk Nagydobronyban egy társasjáték klubbot. Abszolút az egyik legpozitívabb dolog tavalyról. Másik pedig, hogy tagja lettem egy túrázó egyesületnek (Kárpátalja Hazajáró Egylet), amely Kárpátalja gyönyörű természeti látnivalóit kutatja fel. Gitározni is szeretek, illetve a munkámat is szeretem, amíg meg nem talál időnként a kiégés. Meg filmeket is szeretek nézni, ha van rá időm.

 

Katica - Milyen tanácsot adnál annak, aki szeretne valamit alkotni, de még nem látja az irányt, a neki való műfajt?

B.I. - Ragaszkodjon azokhoz a dolgokhoz, amit szeret. Ha ezáltal adni akar a világnak, akkor jó úton jár. Ha nem látja még az irányt az nem baj, idő kell mindenhez amíg révbe ér, csak legyen eltökélt.

 

Katica - Mit gondolsz, szerinted létezik-e keresztény művészet ma?

B.I. - Van több olyan ismerősöm is, akik készítettek már keresztény témájú művészi alkotásokat (akár könyvjelzők, hímzések, kerámiák, vonalrajzok, festmények formájában), sőt az én projektem is bele illik, szóval úgy gondolom van ma is keresztény művészet.

  

Végül egy kis ízelítő István munkáiból, és ha szeretnétek vele felvenni a kapcsolatot, az alábbi elérhetőségeken megtehetitek!

logomix2.png

 

logomix1.png

Balog István – Tornado Design elérhetőségei:

Behance
Facebook Tornado Design

Bibliai Logók projekt kép galériája

A bejegyzés trackback címe:

https://kreativkereszteny.blog.hu/api/trackback/id/tr9516390604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása